Mă întreba Monica ieri pe mail ce mai mănâncă Ana, eu îi răspund public, așa :))
Glumesc, chiar vreau să scriu undeva pe tema asta a dinților și a nutriției Anei de mult timp.

Zilele astea nu fac decât să mă minunez de cât de bine mănâncă Ana de când i-am scos porige-ul cel de toate zilele (și orice urmă de cereale, de altfel) și orice zahăr.

Am luat decizia asta pentru că Anei i-au apărut două căriuțe mici înainte de a pleca în Mexic. De fapt nu erau chiar carii, cât se vedea că au o problemă, ne tot întrebam și eu și Sorin dacă sunt carii sau nu. Ei bine, s-au confirmat la vienirea din Mexic.
S-a întâmplat atât de repede totul, pur și simplu sub ochii mei au apărut, mai întâi ca o parte mai albicioasa, incat nu ne dadeam seama daca sunt carii sau mancare, apoi dintr-o data parca au devenit mai închise la culoare și chiar înainte de Mexic o bucatica mica din dinte, din partea de jos, s-a desprins. Dinții Anei ăștia de care vă zic erau ușor încălecați.

Mi-am dat seama că trebuie să fac ceva și că cel mai probabil se intampla din cauza unei carențe în alimentație. Mă rog, aveam o bănuială, oricum trebuia să fac ceva în sensul ăsta așa că am luat-o pe Alex (v-am mai zis de ea și în postul trecut, mama Liei, cea care face creme faine) la un pahar de vorbă. Am schimbat câteva mesaje cu ea, eram sigură că va înțelege și mă poate ajuta. Auzisem de la ea că ar fi o carte despre carii și legătura lor cu alimentația. Știam eu ceva de pe siteul Weston A. Price (vă mai povestesc despre el), dar am vrut să comand cartea neapărat.
Mai ales că Ana în Mexic nu a prea mâncat cine știe ce, mai mult sugea de la mine. Se trezea de multe ori noaptea să sugă, mai mult decât Alex, probabil de aia nici nu prea mânca în timpul zilei. Mânca numai prostii, gen miere și ciocolată și ici, colo, ceva cașcaval, lapte și ouă de la micul dejun. Așa că am luat cartea și m-am pus pe citit.

Când m-am apucat de carte, primul pasaj pe care mi-a picat ochii a fost ăsta, nu știu cum de am sărit direct la el.

After the child is born, during his or her first few years of life, he or she goes through very rapid stages of growth. This growth occurs in spurts and during these growth spurts there is an additional need for vitamins and minerals. The body stores nutrients for these growth spurts, and then grows quickly as it uses nutrient stores. During these rapid growth spurts, if nutrients are missing in body, the needed minerals and building blocks are pulled from the teeth. Another cause of tooth decay is when children are fed too many sweet foods and their body chemistry falls out of balance, resulting in tooth destruction.


Nagel, Ramiel (2010-11-01). Cure Tooth Decay: Heal And Prevent Cavities With Nutrition – Limit And Avoid Dental Surgery and Fluoride [Second Edition] 5 Stars (Kindle Locations 4475-4479). Rami Nagel. Kindle Edition. 

În traducere liberă: cariile la copii se formează din două motive: 1. în perioada de pușee de creștere, când necesarul de nutrienți e mult mai mare și atunci organismul ia de unde are, dacă nu are nutrienți corespunzatori și 2. când este o dereglare a nivelului de zahăr din sânge (bineințeles ca urmare a ingerării de zaharuri multe, ori prin miere și îndulcitori, ori din fructe). Exact ceea ce s-a intamplat în cazul Anei. Întamplător sau nu, în luna asta când am fost in Mexic Ana s-a înălțat 3 cm, deci a avut clar un pușeu de creștere pe care l-a susținut numai din lapte de la san, că nu a mâncat spectaculos, mai mult nu mânca. Oricat de bun este laptele de sân, unui copil de aproape trei ani îi trebuie și nutrienti din mâncare, asta e clar.

Așa, revenind la dieta Anei…
Și ca să înțelegeți ce și cum, spun doar că Ana mânca oricum mâncăruri mai ciudățele. Ciudățele pentru restul lumiii, pentru mine sunt superfoods și n-am făcut nimic special de-a lungul timpului decât de a i le oferi. Ea a fost cea care a ales că astea sunt preferatele.
Așa, în ordine pur aleatoare, pentru că preferința pentru un aliment sau altul variază de la o zi la alta:

– Gălbenuș moale;
– Brânză brie;
– Parmezan: sub toate formele: ras, în supă, finger foods (are un bol micuț din care se servește de fiecare dată pe parcursul zilei (eu doar i-l pun la îndemână);
– Iaurt;
– Lapte – cel mai proaspăt pe care îl găsesc la magazin, ceva local, are termen de valabilitate mic, câteva zile), însă pasteurizat. Aș vrea să îi ofer crud, n-am surse deloc iar din piață mi-e frică să iau, poate iau zilele astea pentru mine să fac o încercare, deși n-am ajuns săptămâna asta la piață să văd măcar dacă conercializează lapte crud).
– Supă de pește cu lapte de cocos; o să pun rețeta ca link când ajung la calculator;
– Icre crude (sushi roe fish) cu orez fiert simplu și seaweed – a mâncat de ne speria, zilnic, vreo zece zile la rând (ultimele zile), văd că acum a lăsat-o mai moale). Noi mâncăm cel puțin o dată pe săptămână sushi/sashimi cu somon și icre, icrele sunt singurele din gamă pe care a vrut să le încerce.
– Ciuperci simple;
– Șuncă de casă; am pus pe undeva pe blog rețeta, sub eticheta bubulina gospodina, căutați dacă vreți, noi mâncăm din asta aproape zilnic. Nu ne lipsește din frigider.
– Rinichi de porc prăjit în unt sau untură – în sarcina cu Alex am mâncat o perioadă mult rinichi de porc. Ana mânca cot la cot cu mine, își păstrează și azi preferința.
– Porumb copt sau fiert cu puțin unt;
– Shrimpi fierți in supă sau pur și simplu în apă;
– Unt ca atare.

Cam astea sunt. Nu mai mănâncă miere, ciocolată sau orice altceva ce conține zahăr de aproape două săptămâni (se fac mâine) și nici porige sau orice altă cereală (ocazional orez alb, cu bobul lung, dar foarte puțin). Dacă zahărul e evident de ce l-am scos, pentru cereale trebuie să povestesc din carte, pentru a înțelege.

Schimbări în bine de când nu mai mănâncă nimic dulce și nici cereale, făinoase (le scriu cu liniuță, așa, că s-a trezit Ana deja):

– nu mai mușca pe o parte. Semn clar că dinții nu mai sunt sensibili la cald/rece;
– dinții mai sticloși;
– scaun zilnic (mi se pare fenomenal că în ultima săptămână se întâmplă aproape zilnic, cred că a fost o zi totuși, ce-a sărit-o, Ana care a fost o constipată toată viața ei. Fără scremut, fără dureri, îmi dau seama că face după miros, care e destul de pronunțat, semn că se curăță organismul, se reface flora intestinală);
– somn mai bun (avem una, două treziri pe noapte, ceea ce pentru noi e parfum);
– stare generală foarte bună și un apetit vizibil crescut. Mănâncă mai multă carne și grăsime.

Observațiile astea nu sunt numai ale mele, ci și ale lui Sorin.

Vă mai povestesc pe temă curând. Sper eu cu citate din cărticică.
Să vă mai zic că mi-am cumpărat și Nourishing Traditions? :))

13 gânduri despre “Ce mai mânâncă Ana

  1. Si uite asa, citindu-te zilele trecute pe FB, m-ai motivat sa ma pun si eu sa citesc "Cure tooth decay". Asa ca un mare Multumesc pentru asta.Inca citesc la ea si o sa imi ia un pic de timp sa o termin dar m-a captivat.

  2. Ce fain, Miriam! Cu multa placere, sa stii ca si pe mine m-a captivat foarte mult. Abia asteptam sa doarma copiii sa mai citesc din ea. Mi-am subliniat, am facut notite, din astea!Mi s-a parut una dintre cele mai acesibile carti "de specialitate", daca pot spune asa. Sa imi mai zici si mie ce mai crezi ca merita scos in evidenta din carte, poate imi scapa anumite chestii sau le interpretez gresit. Un lucru e sigur: e o lectura foarte placuta si captivanta. Te imbratisez!

  3. Wow Nela…super tari posturile tale despre carii. Ce as vrea sa pot si eu scoate dulciurile din program…acum in Romania a fost the worst…fursecuri zilnic de la bunica, inghetata, clatite si o gramada de chestii nocive…de la 3-4 scaune molcute pe zi, ajunsese sa faca caca o data cate 2-3 bobite si cu mari eforturi si scrematuri. sunt convinsa ca a fost de la faina alba si zahar. Cat despre ciocolata, eu am trecut pe carob fara zahar. iar despre laptele crud…daca ti-e frica sa i-l dai asa…poate il poti fierbe tu acasa. Drept sa spun…sunt putin speriata si eu cu gandul la toxoplasmoza…dar pana acum nu am patit nimic…deci Doamne ajuta!

  4. Maria, vaca si omul nu transmit toxoplasmoza din lapte. Capra e singurul mamifer care face asta. Deci chiar daca ai bea lapte de capra, nu ar lua si Aidan. Si daca n-ai planuri de sarcina, nici nu iti vei da seama ca ai facut toxoplasmoza oricum. Deci daca doar asta te retine, go ahead😀.

  5. Ah, si chiar si la laptele de capra crud, cu risc de toxoplasmoza, cei de la Weston A Price spun ca enzimele din laptele crud ar cam trebui sa ofere si armele de lupta cu ea, deci omul cica nu ar trebui sa se imbolnaveasca daca mananca sanatos. Dar oricum, cum am zis, daca tu nu ai o sarcina in plan, nu e nici o problema toxoplasmoza nici pentru tine, nici pentru Aidan. Toxoplasmoza e periculoasa pentru gravide si pentru oamenii cu sistem imunitar foarte slab, cum ar fi bolnavii de SIDA.

  6. Of, Maria, Ana nu manca cine stie ce dulciuri, insa manca miere multa. Mai manca ciocolata fara zahar (cu ceva indulcitor natural, produsa in Australia, cand si cand) si cam o data pe saptamana manca prostii gen gogoasa (putin manca, dar tot aia e). Faza e ca ajunsesem asa de relaxata… hai si-o inghetata, ca na, nu e foc (si ii dadeam din asta high quality, cu ingrediente super, dar tot avea zahar), hai si un pic de prajitura de la starbucks… Are dreptate Raluca cand zice ca lumea cine stie ce isi inchipuie cand ne aude ca le dam copiilor si zahar. Ca le dam zilnic si produse naspa, de doi bani. Insa adevarul e ca nu conteaza… tot zahar e si mai devreme sau mai tarziu, pot aparea problemute. Cu laptele crud nu stiu ce sa zic, ca n-am gasit la noi in piata deloc! Astia nu-s cu laptele, sunt cu soia&co. Desi am scris la contactul ala de pe siteul WAP, nu am primit raspuns. Nenea ala ar trebui sa te ajute sa localizezi surse de lapte/produse de calitate in zona, dar nu raspunde.Intre timp strangem din dinti si-i mai dam lapte de muma… dar merge greu, greu, ca Alex e mai agitat (cred ca ii dau dintii).Mai suge Aidan?

  7. Buna Nela, am inceput sa citesc si eu deoarece baietzelul meu are niste depuneri galben/maronii la baza dintilor superiori (1,5 ani). El nu mananca nimic cu zahar, iar ca cereale: 2-3 lingurite/zi de mei sau quinoa. Sa le scot si pe astea? Paine aproape deloc, adica maxim 2-3 guri/ sapt cu unt. Lactate deloc, deoarece are intoleranta la cazeina (probabil, ca nu i-am facut analize). In rest favoritele sunt: supa de pui, supa de vita, peste cu legume fierte la abur, peste care punem unt. Fructe mananca zilnic, inca pasate. A! Alaptat, mult, si foarte mult noaptea. Saptamana viitoare mergem si la stomatolog. Multumesc pentru orice sfat🙂

    1. Of, Luminita, abia acum am vezut comentariul. Nu stiu cum de mi-a scapat, sincer.
      Eu i-am scos Anei aproape tot ce inseamna cereale si gluten din alimentatie. Mai ales la inceput, pana se mineralizeaza dintii.
      Ana manca mult porrige cu lapte, cam tot asa, in fiecare zi, la micul dejun.

      Cum a fost vizita la stomatolog, ce sfaturi v-a dat?

  8. Am fost la 2 stomatologi: primul a spus ca nu mai are smalt pe dinti, dar ca nu sunt carii si ne-a prezentat un scenariu dezastruos. Al doilea a spus ca are carii la toti cei 4 incisivi superiori, ca sunt grave ( am mers prea tarziu :-(), ca trebuie sa punem plombe pentru a stopa provizoriu demineralizarea si ne-a prezentat un scenariu dezastruos. Socati si cu lacrimi multe i-a pus o plomba ( fara freza, fara anestezie si cu mare atentie). Bineinteles, ca stomatologul a dat vina pe alaptarea de noapte😦, ceea ce stiu ca nu a provovat cariile, insa nu stiu daca acum nu agraveaza. Citesc cartea lui Ramiel si incerc sa aplic. Nu este foarte greu sa aplic deoarece nu inseamna o schimbare foarte mare pentru noi. Insa acum suntem mult mai atenti sa-i dam zi de zi Butter Cod liver oil blend. I-am scos fructele in proportie de 70-80%, iar cereale f putine. Nu i le-am scos de tot, dar mananca aprox: 4-5 lingurite de mei sau quinoa /saptamana ( hidratata, fermentata, fiarta), juma de felie de paine cu maia / saptamana, max 50 g de paste din supa / saptamana ( fidea bio) + 2-3 biscuiti / saptamana ( facuti in casa). Sa le scot de tot? Am inceput sa-i introduc in ultimele saptamani iaurt si branza dulce ( branza facuta din lapte fiert cu lamaie) si vad ca nu mai are reactie alergica. Nu stiu ce sa mai fac, dar mersul la stomatolog m-a marcat :-((. Si se pare ca vom face poteca la dentist. Toate cele bune, Luminita

    1. Eu i-as scoate de tot cerealele, sa vezi cum se comporta dintii. Citisem undeva, nu mai stiu unde, ca glutenul sau efectele glutenului asupra organismului dureaza doua saptamani. Adica daca mananca acum o felie de paine, pentru doua saptamani ar fi afectat organismul. Acum, e greu sa fii atat de stricta cu alimentatia, stiu din proprie experienta.
      Insa merita incerat.

      Problema cu glutenul (cum o vad eu) este ca poate afecta intregul aparat digestiv si atunci organismul nu isi ia nutrientii in cantitatea optima, chiar daca noi ii oferim copilului alimente sanatoase, organisuml nu ii absoarbe corespunzator, fiind ocupat sa refaca damage-ul facut de gluten. Nu stiu daca reusesc sa zic ce vreau sa zic.
      Oricum merita incercat sa scoti de tot cerealele. Si neaparat sa monitorizezi cumva, sa vezi ce si cum. Eu faceam poze, si acum fac, din cand in cand, dintilor fetitei. La noi orice abatere cat de mica ma refer la zahar si sau miere, imediat se vede asupra dintilor).
      Imi pare tare rau ca ati avut asa experiente cu stomatologul. Pentru ei e tare dificila chestia cu stomatologul si sunt inca prea mici sa inteleaga, sa coopereze.

      VA tin pumnii si mai astept vesti de la voi!

    2. Suntem intr-o situatie similara, cu un copil de 2 ani, ai carui dinti se macina pe zi ce trece. Eram curios, in ce va priveste, cum a evoluat treaba la voi, functioneaza dieta asta, la aproape 2 ani dupa mesajele de aici ? Multumesc.

      1. Mmm, s-au mai macinat si dintii Anei, nu stiu daca macinat este cuvantul potrivit. Sunt mai sensibili la spargere. Adica nu se macina pana la radacina, dar de exemplu un dinte i s-a rupt la joaca si un al doilea cred ca in ceva bomboana. Cam atat. Restul sunt ok, la locul lor, intregi. Avem doua vizite la dentist in care i-a scos doua carii, una mai mare la un molar si una mica la incisivii inferiori, dar cam atata. Dieta ei este in continuare o dieta bazata pe proteine, am mai introdus multi din carbohodratii de care imi era teama odinioara (de exemplu painea, dar nu se omoara dupa ea oricum). In mare, pastram 80% din dieta de acum 2 ani. Este o dieta buna, are la baza proteine de calitate si grasimi sanatoase.

        Noi ne-am mai relaxat in ceea ce priveste dulciurile si junk food-ul, atata timp cat stiu ca 80% din dieta e de calitate, sunt ok cu restul.

        Daca te mai pot ajuta cu ceva, intreaba-ma.

Lasă un răspuns

