Simt nevoia să sar direct la ultimul capitol, bonus, din Cure Tooth Decay: Heal And Prevent Cavities With Nutrition pentru interesul acordat subiectului. Și pe mine tot ăsta m-a fascinat cel mai tare, trebuie să recunosc.
O să spicuiesc din capitol și, în măsura în care timpul îmi permite, voi traduce.
Meanwhile, le las ca și citate, pentru că sunt importante și pentru ca informația să ajungă la timp util acolo unde trebuie.
Citatele din carte sunt cu italics. Comentariile mele sunt mai mult note to myslef, săriți peste ele dacă vreți.

Remineralize and Repair Your Child’s Tooth Cavities Naturally 
Only you can make the best decisions for your child. I strongly advise you to play an active role and to carefully monitor your child’s teeth for decay.Despre cât este de important să monitorizezi dinții copilului tău periodic. Da, da, uită-te în gura micuțului periodic, nu aștepta dovezi care să te muște de nas!


The Depths of Despair sau gradele de disperare ale unui părinte când descoperă că pruncul are carii, și mai rău, suferă de pe urma lor.
With our daughter facing severe tooth decay, my partner and I both experienced a substantial amount of fear. Da, frică este ceea ce simți prima dată. Eu am simțit frică și furie! Watching our daughter’s teeth decay before our eyes created a feeling of shock within us. I experienced a tangible terror and sense of powerlessness because my child’s body was clearly in less than ideal health. This sinking feeling of fear and helplessness would occur frequently and it is one of the mostpainful feelings for any parent to experience. Almost every time our daughter pointed to her mouth when she was between 12-20 months old, Michelle and I thought, “Oh no, she has a toothache; what do we do?” 


If you experience even half of that fear on behalf of your child’s health, please know that it is utterly normal to feel this way. E normal să simțim asta, da, pentru că nu vrem ca ei să sufere! Our children are so precious to us; we do not want them to suffer. However, out of the depths of my despair, I have begun to experience my greatest faith and an unsurpassed trust and safety in life, in nature, and in the world. Many parents are concerned about the long term effects of their children’s tooth decay, if the tooth decay is not treated by a dentist with dental surgery. My daughter is now close to seven years old. Her teeth are healthy and pain-free, and her adult teeth are strong, white and cavity-free. I have heard of similar happy outcomes. Many times children with decayed baby teeth will have healthy adult teeth. De cele mai multe ori copiii cu dinți de lapte cariați vor avea dinți permanenți sănătoși. Doamne ajută!

Și mai departe te sfătuiește cum să faci față sentimentului de neputință, de furie. Eu asta am simțit când am văzut primele carii ale Anei, cum spuneam. Nici măcar nu erau carii, erau demineralizări, bănuiam că sunt carii… deci mai aveam speranță, oarecum că nu sunt carii ci dinți nespălați.
Feel Your Pain Să permiteți durerea, să o simțiți
There is something meaningful in feeling the experience you are in, whatever it is. We humans tend to ignore, deny, block, fight against, control, manipulate, and do anything to “fix” the feeling. The feeling that says, “I did something wrong” or “It is my fault” or “Now my child is going to suffer,” makes us feel terrible. I want you to allow yourself to feel that feeling. One needs to feel what it is like to be in shock, to be in fear, to be in despair. This is a lesson from life. Da, e o lecție a vieții.

Unfortunately, what many parents do is try to eliminate this feeling of fear by doing something that might produce a fast solution. They rush to the nearest dentist to fix their child’s teeth. Da, recunosc că primul lucru a fost să mă gîndesc când ajungem la dentist să rezolvăm odată. Și eu chiar am un dentist bun în Timșoara. De la ultima lui lucrare nu am mai avut carii vreodată. De șapte ani și. Și am avut două sarcini in between, vorba aia, pus alăptat non stop de vreo trei ani! The dentist promises he will help the child; the parent breathes a sigh of relief and believes that they no longer have to feel their inner discomfort and fear. Many adverse circumstances in life are really learning opportunities in disguise. If you ignore your feelings and just attempt to fix the problem, then later other circumstances will trigger the same feelings of pain and a vicious circle will continue until we meet the inner feelings and listen to them. This does not mean you should avoid a dental treatment; Da, da, asta nu înseamnă ca ar trebui să evitați tratament dental. Nu. Primul lucru când ajungem în Timișoara vreu să facem programare la Cristian. Nu pentru a-i lucra la ceva dinți, ci pentru consult general cu privire la sănătatea dinților Anei. I am only encouraging you to look at your feelings first, and then act in a way you believe is healthy. The only way out of the vicious circle is to feel the pain, here and now. Just let go and sink into the feeling. 


If, as a parent, you can tolerate the pain (I am referring to your inner emotional pain) and you do not feel you have to “fix it” in the outer world by immediately engaging all manner of medical procedures, then you have given yourself space to pause and consider. If you are reading this book, then you have given yourself enough inner space beyond the feelings of fear, stress, worry, and so on, to at least explore alternatives to try to choose the best treatment for your child. Try taking a deep breath right now! Nurturing this inner space is an essential key to making informed and caring choices for your child.


Nagel, Ramiel (2010-11-01). Cure Tooth Decay: Heal And Prevent Cavities With Nutrition – Limit And Avoid Dental Surgery and Fluoride [Second Edition] 5 Stars (Kindle Locations 4267-4272). Rami Nagel. Kindle Edition. 

4 gânduri despre “Despre ceea ce simte un părinte când descoperă carii la dinții copilului său

  1. Trebuie sa recunosc ca eu am inceput cu ultimul capitol al cartii🙂 si apoi am luat-o de la inceput, dar tot revin la ultimul capitol mai ales la partile unde scrie el mai sufletist. Mi-a placut mult cum descrie ce-a simtit, suferit, ma regasesc si pe mine si m-a ajutat sa-mi dau seama ca e o lectie de viata, cum zice si el "One needs to feel what it is like to be in shock, to be in fear, to be in despair. This is a lesson from life.". Cartea ar trebui tradusa si publicata in Romania cat mai curand si tare bine ar fi daca si stomatologii ar citi-o si ar recomanda-o macar parintilor, daca ei nu sunt de acord sa ii urmeze principiile. Eu una ma bucur ca m-am lasat condusa de instinct care imi spunea ca nu e ok sa accept ceea ce imi spun stomatologii, ca nu pot sta cu mainile in san (oricum nu imi sta asta in fire)… imi pare rau ca nu am aflat de aceasta carte mai devreme (inainte de sarcina chiar), dar apoi ma reculeg si imi zic ca e bine ca macar acum stiu si sper sa reusesc sa-l initiez pe pustiulica spre o alimentatie sanatoasa cu ocazia asta. Si de ce nu, sper sa fie totul bine la bebele 2, 3 :)))PS : Nela, imi pare tare rau ca va confruntati cu aceasta problema, sper din tot sufletul sa o rezolvati cu succes, va tin pumnii!

  2. Scrie ceva in carte si despre tartru la copiii mici?Baietelul meu de 2 ani are destul de mult pe dintii superiori si nu stiu ce ar fi mai bine sa fac, sa merg la un detartraj, incerc sa caut ceva informatii..Eu iti multumesc ca iti faci timp sa mai imparatsesti informatii atat de utile aici pe blog.Lavinia

  3. Lavina, chiar despre tartru nu scrie, scrie insa despre parerea lui referitoare la mersul la denitist, de ce inseamna un copil sa ii puna ustensilele alea in gura si altele. O sa incerc sa mai scriu pe tema asta, nu este un subiect inchis, sigur. Sper sa gasesc timp.Cu mult drag, Lavinia. Eu ma bucur ca gasesti informatii folositoare. Si pe mine m-au ajutat mult.

Lasă un răspuns

