Continui azi tot cu fragmente din ultimul capitol din carte (Cure Tooth Decay: Heal And Prevent Cavities With Nutrition ), pentru ca e, bineinteles, ceea ce ma preocupa mult acum.
Si insist pe tema cum ne afecteaza aparitia cariilor copiilor nostri pentru ca stiu din proprie experienta ca e un subiect delicat. Esti atat de paralizat, uimit, ti se pare ca nu ti-ai facut treaba ca parinte, you name it, o avaansa de sentimente, incat ai tendinta naturala nu faci nimic in privinta asta. Si pierzi timp pretios, pe care altfel l-ai putea folosi pentru a lua masuri in a imbunatati starea dintilor copilului tau, adica umband la dieta.

Tot asa ca in postul de aseara, it italics ce zice omul, comentariile mele langa. Sariti peste comentariile mele daca nu va intereseaza. Sunt mai mult note personale.
De data asta nu mai folosesc diacritice, merge mai repede tastatul fara ele.

Peer Pressure 
Many parents will meet peer pressure concerning the treatment of their children’s teeth. For example, someone might ask why you are not brushing or taking care of your child’s teeth and thus blame you for your child’s tooth decay. I hope you have already come to see that although you were not completely responsible for their condition because society has taught you false beliefs and incorrect prevention methods for tooth decay, you must take complete responsibility for it now. Nobody had educated you on how to prevent tooth decay with good nutrition. You may not have known that brushing is only a secondary factor at best in preventing tooth decay.

Asa e: societatea ne-a inoculat credinte false si ne-a invatat metode incorecte de prevenire a cariilor. Si iar imi vine in minte ideea larg raspandita conform careia cariile dentare sunt urmarea atacului bacteriilor nesanatoase asupra smaltului dintilor. Sau cum pasta de dinti cu fluor e minunea minunilor ce iti protejeaza dintele ca un scut. Impotriva acelorasi bacterii ucigatoare, bineinteles. Of!

Da, suntem responsabili, cu toate astea, de dintii copiilor nostri. De sanatatea lor. Ne asumam in intregime responsabilitatea, ca parinti. Dar nimeni nu mi-a zis pana acum ca pot preveni cariile copilului  meu cu alimentatie sanatoasa, cu mancare adevarata, ca la mama acasa (o sa revin asupra definitiei de real food – mancare adevarata).

Si aici iar imi aduc aminte de cat de tare insista Buni si nu numai ea sa ii dau carne Anei, proteina animala, adica! Si eu nu si nu. Si noi am crescut cu supa la oala minune (asa ii ziceam noi oalei sub presiune in care fierbea mama supa de vita cu legume), cu mancare gatita cu unt (ca doar uleiul de floarea soarelui era rationalizat) si sticla cu smantana groasa, de abia o scoteam (smantana, nu sticla), cu care mi-am facut toata clasa a doispea…Cu branza si lapte de la mamaie care a trait peste 80 de ani, singura, vaduva, ea si caprita ei si cele cateva gaini si porcul ce il impartea copiilor. Unde in copilarie mancam carne din canta de grasime si costita de porc uscata natural, la aer in ogeac, cu sare doar. Of, the real food!
Sigur, am mancat si margarina si salam de soia si multe altele. N-am avut de ales, am copilarit pe vremea comunistilor. Dar baza era mancarea gatita.

Dar sa revenim…

It is important to differentiate blame from responsibility. Blame does not have acceptance laced within it. It comes with the connotation that someone is at fault. Parents are often blamed for their child’s tooth decay and made to feel as if they are guilty or neglectful. It is important to hold parents accountable and responsible for their child’s health, but in an affirming and positive way. You are accountable for what you feed your children and for how you nurture and care for them. Everyone makes mistakes and no one really has the right to blame you. However, you do need to be accountable for the mistake, educate yourself, and then correct it in the best way possible.

People who tend to blame you will look for anything you are doing that is not in accordance with their beliefs. Usually what they criticize is that you are breastfeeding too much, or not brushing enough. Neither of these allegations can be determined by the dentist or by your peers as truly causing cavities. They cannot determine accurately that you were wrong in your behaviors, and besides, such condemnation only serves destructive ends.

The problem you are facing with peer pressure is a problem of societal ignorance. Many people have rigid beliefs about dentistry and tooth decay that they learned in childhood. Me included.

Apoi mai sunt si cei de la polul opus, cunoscutii care dau vina pe genetica sau spun ca sunt inevitabile cariile si ca nu putem face nimic, ca si parinti, in prevenirea lor. O scuza care incurajeaza parintii sa nu isi asume responsabilitatea pentru sanatatea copilului lor si care cedeaza luarea deciziei unei autoritati in domeniu, adica a dentistului:

Then there is the opposite of peer pressure, which is avoidance of pressure. Many blame “genetics” for their child’s decay. Parents can be lazy and claim that decay is inevitable, and that as parents one can do nothing about it. This type of excuse is subtle. It encourages parent not to be responsible for their child’s health and it relinquishes one’s decision-making power to an authority figure, such as a dentist.

Inchei (ca mi-e somn, nu de alta) cu un pasaj care ma ajuta mult pe mine. Pentru ca multi parinti sufera pentru aspecut dintilor copilului, ca „se vede”caria. As sublinia pasajul, l-as face mare, sa ne muste de nas:

Cosmetic Appearance 


If your child’s teeth are decayed, even if they are functional and protected, they may not look very pretty. Your young child, however, thinks everything is beautiful. If her teeth do not conform to the ideal standard of beauty, it won’t concern her as long as she is innocent of those standards. Otherwise, the condition of her teeth will seem quite natural and good to her. It is the adult mind and vision that demand a certain cosmetic appearance for our children’s teeth. From our conscious and many times limited vision, we may want to hide that our child has tooth decay. I want to encourage you to find beauty in your child’s teeth even with the decay. If her teeth have ceased to decay, then they now represent a triumph. They show you what sort of healing is possible, and remind you of how important and cherished your child’s health is. When you make the choice about the cosmetics of your child’s baby teeth, make the choice that will honor your child and her needs, not one that pays tribute to the adult world filled with superficiality.

Nagel, Ramiel (2010-11-01). Cure Tooth Decay: Heal And Prevent Cavities With Nutrition – Limit And Avoid Dental Surgery and Fluoride [Second Edition] 5 Stars (Kindle Locations 4289-4292). Rami Nagel. Kindle Edition.

Cu drag, Mama lu’ Ana și a lu’ Alex

12 gânduri despre “Despre presiunea cunoscutilor si frumusetea dintilor copiilor nostri

  1. Cartea din care citezi pare ca se poate aplica nu doar la situatia cariilor la copii, ci si in general, cand tu ca parinte te invinovatesti pentru starea copilului tau. Cat timp nu i-ai dat carne Anei, sau ce dieta avea, daca nu sunt indiscreta?Multumesc!

  2. Cartea din care citez se referă la sănătatea dintilor adultilor. Capitolul referitor la dintii copiilor este bonus. Nu este centrata pe sentimentul de vinovatie al părinților, nu. Ana a mâncat carne de pe la 8-9 luni, pasata in orez cu legume. Pe vremea aceea nu eram convinsa ca e ceea ce are nevoie. Dieta Anei este cam aceeași de cand lumea, cea din postul referitor la ceea cea mananca Ana, este printre ultimele postari.

  3. Apropo de ce spui tu de Buni; abia dupa ce m-am luminat, mi-am adus aminte cum soacra-mea tot insista cu carnea si eu nu si nu, ca el are nevoie de vitamine-legume … Nu mai zic ca are si capra si am refuzat atunci sa-i dau lapte, branza, carne de capra (preferam pasteurizatul), ca sa ajung apoi sa caut disperata aceste produse. Abia astept sa ma duc la vara la ea ca sa scot totul din capra! :))PS : ultimul pasaj mi l-as pune pe frunte ca un mesaj si pentru cei din jur😀

  4. Dana: ok,eu nu inteleg de fapt ce vrei sa spui…Ca nu e vina parintilor cand copii de 2,3,4,5 ani fac carii? Ba da este. Si nu trebuie sa ne invartim dupa degete. Ne asumam si asta e. E vina parintilor daca un copil de 2-3 ani nu este spalat pe dinti corect, macar o data pe zi, daca ajunge sa aiba dinti ingalbeniti si urati. Sau carii. Si e vina parintilor daca nu mananca alimentele de care are nevoie. Ok, exista copii care mananca putin sau foarte putin variat. Dar trebuie sa gasesti solutii, sa ii dai suplimente, daca e nevoie, astfel incat la sfarsitul zilei sa aiba in organism toate vitaminele si mineralele de care are nevoie. Pentru ca de la o varsta incolo e evident ca doar laptele, un aliment comod pentru ea, nu este suficient. Asa ca despre ce vorbim aici? A cui e vina ca Ana ta are carii la 3 ani? A societatii?

  5. Eu nu cred ca este vina parintilor cand copiii fac carii. Cred ca ne-ar fi mai bine noua ca parinti daca am putea accepta ca ceea ce li se intampla copiilor in general (si carierea dintilor in particular, ca de exemplu) NU tine de noi in primul rand, ci chiar de copil sau dea numite circumstante. Este inca un mod de a nu fi sufocanti cu proprii copii, de a ii accepta asa cum sunt si de a nu avea pretentia ca totul este sub controlul nostru.

  6. Multumesc de raspuns! Pasajele din carte mi-au placut mult, de aceea m-am gandit ca poate e o carte cu continut de parenting (cel putin partial). Cred ca nu am inteles eu bine, daca Ana are aceasta dieta dintotdeauna, de ce zici ca acum s-au ameliorat problemele de dinti? Scuze daca sunt pisaloaga, dar ma preocupa si pe mine problema asta.

  7. Anastela, eu zic ca atunci cand e vorbba de sanatate nu putem vorbi de sufocarea copiilor. Spalatul pe dinti si mancarea sanatoasa nu intra la capitolul negocieri. Cum adica tin de copil? de un copil de 2-3 ani? Un copil de 2-3 ani depinde de parinti ca sa invete obiceiuri sanatoase si e obligatia parintilor sa-l spele pe dinti si sa-i dea mancare sanatoasa.

  8. Anastela, asa este, sunt mult prea multe circumstante pe care noi, ca parinti, nu le putem controla. Nu intotdeauna. Sanatatea dintilor are legatura cu multi factori: cu nivelul de stres din sarcina, alimentatia gravidei, cu mostenirea genetica, de ce nu, mai multe. Ma bucur ca ai inteles postul meu si ce am vrut sa subliniez. Este diferenta mare intre vina si responsabilitate. Cei din jur asta incearca sa faca, sa dea vina pe alaptat, alimentatie nesanatoasa, nespalatul copilului pe dinti, etc. Nimeni nu poate determina cu exactitate cauza aparitiei cariilor copilului, in primul rand, iar in al doilea rand nimeni nu are acest drept de a o face (de a invinovati parintele). La ce bun?Sigur, suntem responsabili pentru felul in care avem grija de copiii nostri. Iar daca faci greseli nimeni nu are absolut niciun drept sa vina sa te invinovateasca de una, de alta. Eu una nu permit lucrul asta. Nici in viata de zi cu zi si cu atat mai putin on line. Suntem responsabili de sanatatatea copiilor nostri si pentru asta ne infomam si actionam ca atare, intr-un mod pozitiv.

  9. Pentru ca am scos din alimentatia Anei orice urma de zahar (chiar si miere, chiar si ascuns) si am scos complet glutenul si orice cereale, de fapt. Cerealele sunt foate greu de digerat, mai ales pentru un copilas, trebuiesc preparate mai.. altfel, trebuiesc fermentate, o sa povestesc mai multe alta data, cand am ceva vreme, intr-un post separat.

  10. Of, eu nu mai am bunici (sunt prea batrana, hehe😉 ), insa cand voi ajunge acasa voi cauta surse sigure de lapte crud, de preferinta de capra. Din nefericire aici industria laptelui nu este prea dezvoltata. Am fost sambata la piata si nu are nimeni lapte de vanzare. Pentru ca cererea este mica.

  11. Of, ce m-a intristat comentariul anonim. Adica si daca as crede acele lucruri, nu i le-as spune unui parinte. Totusi daca e cineva care iti citeste blogul stie ca in alimentatia Anei nu e vorba de junk si de dulciuri all day. Ci tocmai mancare naturala, real food. Si culmea ca exact ceva pe tema asta voiam sa spun, dar acum mi-am pierdut ideea, de tristete. Voiam sa spun ca e atat de suparator sa te judece oameni care nu au copii (si care considera, la fel ca mine inainte de a fi parinte, ca pruncului ii poti baga pe gat orice iti propui tu), si oamenii care trag concluzii din experiente personale. Al meu nu are carii inca, dar are o innegrire a dintilor, cauzele le banuiesc ca ar fi fierul suplimentat la un moment dat. Sa vad eu, care nu i-am dat zahar niciodata, cum ma judeca parintii care ofera junk all day copiilor lor, e un pic suparator. Adica oamenii aia considera ca daca ei i-au dat pruncului lor de la 4 luni zahar zilnic, si bomboane si mcdonalds, si mezeluri, si uite ce dinti sanatosi are, atunci oare cat de prost imi pot eu hrani copilul, daca are dintii "urati"? Intelegi ce zic? Plus treaba asta cu alaptarea, de parca mamele ce alapteaza ii baga copilului cu forta sanul in gura. E evident ca cei ce judeca nu au alaptat niciodata, ca sa stie ca interzicerea sanului l-ar distruge emotional pe copil, degeaba ai obtine spatiu in stomac. Imi pare rau ca dupa ce ai facut asa un efort cu traducerea asta, ai parte de niste comentarii rautacioase, de varsari de frustrari. Te imbratisez!

  12. Raluca, off, nu mai, nu te intrista! Te rog eu.E usor sa judeci, asa e. Si am vrut sa rasound asa, mai detaliat Danei, in prima faza, dar zau ca nu merita! Eu nu-mi pierd vremea cu astfel de oameni. E chestie de educatie, nu stiu. Eu nu mi-as permite ever sa las un asa comentariu. Te imbratisez.

Lasă un răspuns

