Se credea că somnul este acel moment în care mintea și trupul tac, simultan. Se odihnesc, adică. Se pare însă ca în timpul somnului anumite părți ale creierului au cea mai mare activitate comparativ cu orice alt moment al zilei. Eh, ce ziceți?

Sunt 3 chestii importante de care să ținem seama când vorbim de somn:

1. Timing – când anume te culci, raportat la cele 24 de ore ale zilei.
2. Durata somnului – cat dormi.
3. Intensitate – cât de profund dormi sau calitatea somnului. Poți să dormi și doișpe ceasuri, dacă le dormi cu somnul ăla mai ușurel (primele faze ale somnului), te trezești cu capul cât banița, de parcă n-ai fi dormit deloc.

Voi știți cât de mult influențează lumina calitatea somnului? Enorm.

Pe două planuri:

1. Lumina artificială afectează calitatea somnului (ipad, iphone, tv produc lumina artificială care stimulează cortexul iar efectul este similar unei căni de cafea).
2. Durata de timp (și intensitatea) la care ești expus la lumina naturală pe parcursul zilei (are de a face cu cantitatea de melatonină produsă de organism).

Cu alte cuvinte dacă simțiți nevoia unei cafele, mai bine plimbați-va un pic afară. Serios. Intensitatea luminii de afară poate fi și de 500 de ori mai mare decât cea din interior.
Bine, dacă aveți copii mici (hence sleep deprived, you not the kids) cred că numai dacă vă bagați capul într-un bec vă va face să uitați cât de tare aveți nevoie de o cafea, intravenos dacă se poate…glumesc😀

So if you want to feel like you’re having a cup of coffee, get outside, walk around, get some light in. And outside light is much strongly intensity than inside light, and more so than it even appears so. The intensity of light is measured on a logarithmic scale, so outside light is measured in lux, and it can be over 100,000 lux, where in a room inside light is 200 lux, so it’s much, much lower in intensity.

Ma intrigă de-a dreptul chestia asta că dacă îți petreci ziua preponderent în interior (ca orice om muncitor de pe planeta asta, de altfel), organismul produce cu 50% mai puțină melatonină. Melatonină (un hormon, de fapt) ce e responsabilă de calitatea somnului, într-un final. Și nu numai, e și agent antimicrobial și are o grămadă de influențe pozitive, în special asupra cancerului.

Minimum minimorum în materie de stat afară: 20 de minute de lumină naturală, in special dimineața.

Secrete pentru un somn mai bun?

Să conștientizezi importanța somnului (nu, nu avem tot timpul să ne odihnim când n-om mai fi) și să-ți asiguri o logistică, o igienă a somnului minimă, de bun simț, aș zice eu: un ambient de somn răcoros, calm, liniștit și întunecat.

keep your sleep environment cool, calm, quiet, and dark.

Somn ușor, dragii mei!

SURSA

20121117-204002.jpg

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s