Unul dintre avantajele statului acasa (a se citi vacanta, in cazul meu, am o viata chiar usurica de cand a inceput Ana gradinita) e ca am timp (ma rog, mi-l fac) sa imi cultiv pasiunile. Nu m-am transformat peste noapte in bubulina gospodina, nu, ci doar imi place sa gatesc si acum am timpul sa caute retete, minuni, tot felul, pe net. Boring for some people, I know, dar pentru mine e fun. Deci dimineata, cand Ana e la scoala si Alex pe-afara e de obicei momentul in care ma desfasor. 

Imi place bucataria vietnameza. Imi place pentru ca poate fi decadenta, chiar nesanatoasa uneori cu deep fry-urile lor, dar in acelasi timp cu atat de putine ingrediente si cateodata atat de simpla incat nu se poate sa nu te dea gata cu ceva. Oamenii astia stiu sa manance, si sa manance bine. Pana si supa aia cu noodles, care e atat de simpla, traditional se face cu bone broth fiert minim 4 ore! 

Am avut o vita australiana proaspata (cam 400 gr all in all), taiata cubulete, cu grasimuta, asa, frumos, ca la carte si o limba intreaga de porc. Da, eu am intotdeauna in congelator cel putin una bucata limba de porc. Intotdeauna. Azi am gasit doua, asa ca am decis repejor una sa o gatesc cu vita. 
Cand mergem la piata, cam o data pe saptamana, venim cu sacosele pline: de carne de porc, peste, legume, fructe… si condimente. Data trecuta am descoperit intr-un colt tot soiul de condimente uscate. Mi-am luat scortisoara intreaga, nemacinata, frunze de lime, star anise (nu stiu daca se traduce cumva in romaneste), printre altele.
Star anise-ul asta imi aduce aminte de serile de iarna in Shanghai cand mancam hot pot si star anise-ul trona in jumatatea picanta a hot pot-ului. Cu greu il convingeam pe Sorin sa mergem la hot pot, pentru ca lui nu ii plac fierturile si pentru ca de obicei in locurile de genul asta nu prea aveau meniu in engleza, asa ca trebuia sa gasim unul cu poze, macar. Era cald, aburii mancarii si ai alcoolului (orice chinez care se respecta uda cu multa bere o iesire la hot pot) erau peste tot: imaginati-va o sala imensa plina de mese, cu caldari fierbinti in mijlocul fiecarei mese, clocoting incontinuu).  Dar mie imi placea. 

Anyway, inapoi la mancare, am pe foc minunatia asta de mancare cu specific vietnamez. Limba e my personal touch, ca sa zic asa. Limba de porc, vreau sa zic. :))

Deci, ingredientele sunt astea:

-carne de vita grasa, vreo 400 gr;

-o limba de porc taiata cubulete;

-o ceapa taiata marunt (nu prea marunt);

-green grass (eu am avut 2 bete) taiata mai mare;

-ghimbir (cam asa, cat un deget) taiat cubulete mari;

-o lingura sanatoasa de untura de porc sau de gaina (eu am avut de gaina, cele doua pasareturi de la ultima supa ce am facut-o copiilor au fost incredibil de grase – le-am luat de la piata – a trebuit sa degresez supa ca se formase un strat de doua degete de grasime);

-supa de vita (vreo 3 cani). Eu n-am avut, dar am fiert limba un pic inainte si am folosit zeama in care am fiert-o. 

-o jumatate de cana de brandy (eu am pus un wisky super fain pe care l-a luat Sorin candva demult, nu mai stiu cu ce ocazie, pe care il folosesc preponderent la gatit, pentru ca noi nu le avem cu tariile. Le avem cu bautul, sa nu se inteleaga doamne fereste altele, cu tariile doar nu ne pricepem :)) ). 

-un sfert de cana de sos de rosii.

-doi morcovi taiati cubulete;

-o lingura de faina (optional, mancarea e buna si nedreasa).

Cum se face: 

Se caleste carnea in untura, se da deoparte, apoi se calesc ceapa, green grass si gingerul, se pun apoi toate intr-o oala mai maricica, se adauga supa, star anise-ul (4 bucati), brandy-ul si sosul de rosii si se lasa la fiert, acoperite, pana se fierbe carnea si mai scade apa. Eu am fiert la foc mare, neacoperit, pentru ca am pus supa dupa ochi si am avut senzatia ca am pus cam multa. Fierbe de vreo 2 ore. Morcovii ii puneti mai spre sfarsit, daca va plac asa, mai al dente. Eu i-am pus de la inceput, pe mine nu ma deranjeaza daca sunt super fierti. 

Imediat ma duc sa o dreg cu faina, sa ii dau consistenta unui sos. Amestec o lingura de faina cu putina apa rece (cam un sfert de cana, poate mai putin) pana nu mai vad cocoloase. O pun peste mancarica, amestec si gata! 
Ah, potrivesc de sare si piper. N-am pus sare pentru ca am pus initial in apa in care am fiert limba de porc. 

O sa o mancam la pranz, cu orez fiert langa. 
Poate pun si poze. Daca imi aduc aminte.  
Miroase demential la noi in casa! 

Reteta e inspirata de AICI.

PS: Se poate servi si copiilor, nu va temeti de alcoolul adaugat in mancare, in doua ore se evapora si mama alcoolului! 
Enjoy!

PPS: total pe langa subiect: am dormit azi noapte de la 9 la 6 FARA TREZIRE! L-a luat Sorin pe Alex si au dormit imbratisati toata noaptea. Ma rog, s-a mai trezit el intre timp, dar nu a plans dupa tzatza. Yuuuhuuuuu! Cred ca n-am mai facut din astea de 4 ani de zile!! La mai multe, zic! Nu de alta, dar tot imi curge mucul, nu m-am refacut complet. 

Lasă un răspuns

