Sau unul dintre cele mai faine proiecte ce le-am făcut vreodată.
Totul a început de la Buni. Căreia îi plac mult săpunurile de casă. Așa mi-a venit ideea. Care zăcea undeva într-un sertărel, așteptând momentul potrivit să iese la suprafață. Moment care a venit când am citit pe un grup de Healthy living din Hong Kong despre un magazin on line local de unde îți poți comanda epsom salt (sare de magneziu, căutam de mult). Așa am găsit soda caustică,  absolut necesară pentru fabricarea săpunului, sodă ce n-am putut-o comanda niciunde  (iherb sau amazon) pentru că nu o livrează în Hong Kong. Nu știu de ce.

Am pus comanda (m-am gândit bine încă o dată dacă chiar vreau să fac săpun) și gata.
M-am documentat bine și site-ul Rebeccai (site ul ei ) este cel mai bine pus la punct. De la proces, până la rețete și linkuri către lye calculator, adică câtă sodă caustică îmi trebuie, în funcție de uleiurile alese.
Mi-am mai luat un cântar electronic  (foarte important, îmi trebuia unul de calitate, câteva grame de sodă caustică fac diferența între un săpun care te arde – acel excess fat ratio și unul care îți răsfață pielea), mănuși și câteva  (două ) matrițe drăguțe (din silicon, universale, să le pot folosi și la prăjituri). Termometru am avut (cel al copiilor, am descoperit în plin proces de făcut săpun că ia și temperatura obiectelor😉, se poate și fără, pentru că temperatura recomandată de a amesteca leşia și uleiurile este undeva între 37C si 51C, adică cât să pui mâna pe vas și să nu te ardă). Eu pot face asta ochiometric, recomand însă un termometru, e mult mai simplu.

Mi-am mai luat și păhărele din plastic, să mă ajute când cântăresc uleiurile  (se poate și fără).

Mi-am făcut curaj, le-am înșirat în bucătărie într-o dimineață, după ce au plecat copiii la grădiniță. Întregul proces mi-a luat două ore.

image

Am început prin a-mi pregăti matrițele. Am pregătit mai multe, am scos-o de prin dulapuri și pe cea cu porci  (care am descoperit că de fapt sunt hello kitty s 😁). Să fie. Mi-am ales rețeta cu o seară înainte, știam că-mi va ieși un lot de vreo 780 gr de săpun, deci vreo 10 săpunuri, more or less. Mai mari și mai mici.
Apoi am cântărit uleiurile și unturile.

image

Rețeta mea a fost asta, sper că se vede:

image

Am folosit lapte ca și lichid, 270 ml și 38 gr de uleiuri esențiale.
Am lăsat soda caustică la final, mi-am pus mănușile, am scos oțetul  (necesar dacă cumva sare sodă caustică pe piele, soda fiind foarte corozivă, trece prin piele repejor, așa că trebuie ținut la îndemână). Am cântărit-o (am pus exact 102 gr), a mea a fost pastile, ușor de măsurat.
Am fost atentă să pun soda peste lapte și nu invers, să nu fac erupție vulcanică în bucătărie. Am pus-o încet, amestecând continuu. Știam că sunt emanații, toxice chiar, așa că am aprins ventilatorul înainte de proces. Altfel, e recomandat ca operațiunea să se facă într-un loc bine aerisit.
După ce s-a dizolvat complet, am pus-o în geam,  la aer, să se răcorească iar între timp m-am apucat să încălzesc usor uleiurile. Când s-au topit unturile am luat de pe foc uleiurile. 😆  Le-am pus să se răcească.
Ideal e ca uleiurile și leşia (amestecul de sodă și lichid) să aibă aceeași temperatură iar aceasta să fie undeva între 37C și 51C.
Aici mi-a folosit termometrul, în procesul de așteptare. Am decis să le amestec undeva pe la 42C. Nici prea prea, nici foarte foarte. 😄

Am pus leşia ușor peste uleiuri și, cu ajutorul mixerului cu picior, am omogenizat, pe viteză redusă. Am mărit treptat viteza până am ajuns la faza de light tracing. Se simte la mână. Săpunul s-a transformat, pe măsură ce am mixat, într-un amestec de consistența budincii, una mai lichidă. Aceasta e etapa în care se pun adaosurile: uleiuri esențiale, flori, coloranți, etc. Eu am pus doar uleiuri esențiale: portocale, mentă și lămâie și colorant alimentar, foarte puțin
Asta e tot.

Se pune sapunul în matrițe. Eu am reușit să le spoiesc până la cer și-napoi, bineînțeles.

image

Le-am acoperit cu coli de hârtie (niște coli mai groase ce mi-au rămas de la ziua Anei) și l-am acoperit cu două pături de-ale copiilor.

image

Mâine il scot din matrițe și-l pun la uscat.
Saponificarea e completă și sapunul e uscat, poate fi folosit, în două-trei săptămâni sau când săpunul, cântărit, nu mai pierde din greutate.

Bineînțeles că am avut emoții cu leşia și mixarea săpunului (durează chiar și 15 min, depinde de coeficientul de saponificare al fiecărui ulei folosit). Parcă faceam parte dintr-un proiect NASA. Bineînțeles că am pus uleiurile esențiale într-un pahar de plastic care s-a topit, că mi-a căzut lingura în oala cu ulei de vreo 2 ori, dar nu m-am descurajat. Tot înainte!

image

Vă țin la curent. Sunt super mândră de mine!🙂

Lasă un răspuns

