Pentru că experiența săpunului la rece a fost o reușită totală (e încă la uscat, deși se poate folosi de pe acum, având un PH ok pentru piele), am vrut neapărat un săpun care să se usuce imediat, care să nu necesite timp de așteptare. Așa că am făcut săpun prin metoda clasică, cea pe care o folosea mamaie. Am gătit săpun, sau mai bine zis l-am copt la cuptor.

image

Se urmează exact aceeași pași ca și cei pe care i-am urmat pentru săpunul la rece. Singura diferență a fost că după ce săpunul a început saponificarea (am ajuns la consistența heavy trace, cea de budincă) am pus săpunul în cuptor la 75C cam o oră, amestecând din când în când. Ah, și m-am mai deșteptat un pic, am pus apă cu gheață în loc de apă simplă atunci când am făcut leşia, pentru a se răci mai repede. Bonus: nu sunt emanații mai deloc, eu nu am simțit deloc).

image

Mare grijă la vasul în care îl coaceți, deoarece la un moment dat săpunul se umflă, practic se dublează în volum. Temperatura nu trebuie să depășească 75C, altfel săpunul se arde.

image

image

Săpunul e gata atunci când nu pișcă la limbă. Sounds crazy, I know. Am luat o bucățică mică de săpun, am modelat-o ușor ca pe o bilă (se răcește destul de repede, seamănă cu o bucată de ceară) și am pus limba pe ea. Dacă pișcă, este ceva de genul metalic, ca și atunci când pui limba pe o baterie, nu-i gata. Încă mai este leșie în săpun, deci nu are PH ok pentru a putea fi folosit. Consistența este cea a unei vaseline mai groase.

Uleiurile esențiale se pun la sfârșit, cand săpunul se ia de pe foc. Atenție, fiind cald, mai cald decât cel obținut la rece  ( și vara nu-i ca iarna 😆), trebuie avută grijă la temperatura de evaporare a uleiurilor esențiale. Eu am pus ulei esențial de cireșe negre, care are flashpoint de 60C. Am așteptat ca săpunul să ajungă la temperatura asta înainte de a-l adăuga. Again, eu am pus ochiometric. Sunt calculatoare și pentru asta pe net, oricum, dacă vreți cantitate exactă. Eu mă orientez cam cât de puternic așvrea să fie mirosul și apoi pun ochiometric (știu că sticluța de ulei esential are 30ml).

Spre deosebire de săpunul la rece, cel la cald l-am pus in forme cu lingurița/spatula. Se poate modela și cu mâna  (mai ales că eu l-am răcit suficient, pentru a pune uleiul esențial de cireșe). Cel la rece curge. E mai frumușel cel la rece, e mai lucios. Cel la cald are un aspect mai aspru, așa. Apoi culoarea celui la rece este mai blândă, cel la cald are o culoare mai puternică. Mie îmi plac amândouă.

image

Cel din tura anterioară nu e încă maturat, deși e safe de folosit (l-am lins și pe ăsta 😂).

Din toată catitatea de săpun cam jumătate am lăsat la rece și jumătate am copt.

image

Lasă un răspuns

