Ieri am avut o experienta deosebita, ceva din categoria magic, inexplicabil, frumos. A fost aproape fizic.

N-am mai cusut de prin octombrie anul trecut. Mi-am facut o ie pe in roz, cusuta cu matase roz. A iesit tare frumoasa, i-o aratasem mamei cu o seara inainte. Iar ieri, nu stiu ce mi-a venit (ascultam pe audiobook „Women who run with the wolves”), am scos iarasi din sertar panzele pe care mi le-a adus mama. Vreo patru. Le-a adus de la tara, din casa parintilor ei, unde s-a nascut si a crescut. Le stie de cand lumea, a crescut cu ele. Mamaie, mama ei, le pastra facute sul. Sunt vechi, vechi, unul dintre ele este chiar ros de sobolani iar celelealte sunt ingalbenite de vreme. Au pete de timp. Panzele astea sunt ca omul, au pete de batranete. Au fost ale sorei mai mari a bunicii mele, Mamaie. Daica Mica. Eu o stiu de Daica Mica de la Mamaie, desi niciodata n-am cunoscut-o. N-aveam cum. A murit aproape de 20 de ani dintr-un avort facut cu tulpini de nalba (asta o stiu tot din povestile lu’ Mamaie, care nu mi-a zis in viata ei vreo poveste in sensul clasic, cu printi si zane… imi spunea, povestea de fapt- eu o puneam – despre diverse lucruri din trecutul ei si al familiei: cum s-au „luat” ai mei, cum a murit Daica, cum s-a ars pe burta fratele mamei, copil fiind, cum l-a cunoscut pe Tataie, cum a murit Tataie, si multe, multe; astea erau doar preferatele mele). Imi zice mamica ca Mamaie ar fi spus odata ca ar fi fost mai bine daca murea Daica Mare. Ea a trait mult, nu mai stiu cand a murit, era cu zece ani mai mare decat Mamaie, n-o prea avea la inima Mamaie pe Daica Mare. Cand o vedea pe ulita (ea statea la un capat al ulitei si Daica la altul) imi zicea cu naduf: „Vine Daica…”. Daica Mare n-a fost casatorita niciodata, avea casa si curtea de o mare curatenie!

Am scos panzeturile pentru ca vreau sa imi fac o bluza. Nu ie propriu zisa, ci bluza. Materialul este prea fin, prea ros de ani pentru o ie, prea incercat. Nu vreau sa il incarc cu nimic de-al meu. Este un material care trebuie lasat sa isi spuna povestea lui, nu a mea. Este delicat, respira. Ma uitam la el si am vazut ca se poate trage fir cu fir, se poate desira. Un fir gros, ca de canepa. Am scos unul si am inceput sa cos un tiv cu gaurele pe unul dintre materiale. Este frumos, este ireal de frumos, este ceva ce n-am mai trait de cand cos. Sa cos cu fir din material materialul in sine. E ca un corp, ca un intreg, o entitate vie. N-are nimic strain ei. Este o panza vie care s-a hotarat ca dupa 90 de ani (mamaie s-a nascut in 1913, deci undeva pe la 1925 a fost tesuta panza asta) sa ajunga la mine si sa-si continue drumul. E… magie. Ieri am simtit ca sunt parte din ceva mult mai mare decat mine. Desi realizez ca sunt o simpla unealta in povestea panzelor astora. Asta le-a fost destinul. Magia, sentimentul asta de ceva mai presus de mine, m-a facut pe moment sa ma simt ca un Creator, cand de fapt povestea lor a fost scrisa acum un secol. Eu sunt doar atinsa de povestea lor, recunoscatoare ca sunt pare din ea.

2 gânduri despre “It’s a kind of magic

  1. Cat de frumos, Nela, a ajuns magia pana la mine!
    Si mamaia mea, bunica paterna, imi spunea povesti din trecutul ei, al familiei…unele m-au speriat, as fi preferat sa le fi aflat mai tarziu ( desi, de la dansa nu as mai fi avut cum, s-a dus cand eu eram inca mica, pe la 8 ani), pentru altele sunt recunoscatoare…mi-a facut cunostiinta cu trecutul meu, m-a „legat” de ceva, ca sa nu-mi inchipui mai tarziu, la 30 de ani, ca sunt singura de pamant, ca de la mine a inceput totul…ce oameni inteligenti bunicii nostri!
    Spor mult la lucru, o sa fie o bluza de poveste.

Lasă un răspuns

